وحید نکونام
دوره 5، شماره 2 ، تابستان 1400، صفحه 1-12
چکیده
بررسی ضمان پزشک در مواجهه با بیماران کروناییچکیدهزمینه: شیوع جهانی ویروس کرونا به عنوان یک بیماری همه گیر یکی از بحرانی ترین شرایط را پیش روی نظام جهانی گذارده است و عملاً کشورها با چالش های جدید سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روبرو شده اند اما روی دیگر این موضوع تبدیل این چالش به فرصت برای بازتعریفی از پدیده های علمی است. در عرصه حقوق کیفری ...
بیشتر
بررسی ضمان پزشک در مواجهه با بیماران کروناییچکیدهزمینه: شیوع جهانی ویروس کرونا به عنوان یک بیماری همه گیر یکی از بحرانی ترین شرایط را پیش روی نظام جهانی گذارده است و عملاً کشورها با چالش های جدید سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روبرو شده اند اما روی دیگر این موضوع تبدیل این چالش به فرصت برای بازتعریفی از پدیده های علمی است. در عرصه حقوق کیفری نیز این تجربه می تواند در رشته های مختلف علوم جنایی حقوقی مثل حقوق کیفری و علوم جنایی تجربی مانند جرم شناسی تاثیرگذار باشد. یکی از مقوله های مهم در این عرصه مسوولیت پزشک در این شرایط خطیر می باشد.روش: این مقاله به روش توصیفی و تحلیلی ضمن توجه به قواعد و اصول بنیادین مرتبط با مسوولیت پزشک در فقه و حقوق موضوعه به بررسی این امر در شرایط خاص بیماری کرونا می پردازد.یافته ها: یافته های این پژوهش حاکی از آن است که اولاً در شرایط خاص کرونایی بار اثبات تقصیر از پزشک برداشته می شود ثانیاً به دلیل آن که پزشک در درمان بیماران از معلومات و دانش زمان خود بهره می برد و ابعاد موضوع درمان بیماران کرونایی از منظر عرف خاص پزشکی کماکان مجهول می باشد لذا مفهوم تقصیر در این موارد باید تغییر یابد ثالثاً در برخی صور مثل واکسیناسیون ضمان بر عهده دولت و نه کادر درمان می باشد.
محمود متوسل آرانی
دوره 5، شماره 2 ، تابستان 1400، صفحه 13-24
چکیده
در نگارش کتاب درسی برای دانشجویان رشتههای علوم پزشکی، نگاه مؤلف باید از یکسو به نیازهای فکری و حرفهای دانشجو و از سوی دیگر به محدودیت ساعات درسی و شرایط حاکم بر کلاس باشد. بنابراین در تدوین کتاب درسی تفسیر موضوعی قرآن کریم، باید شیوهای را بهکار گرفت که استاد و دانشجو از تعلیم و تعلّم کتابی که کلام خداست، اظهار خرسندی و خشنودی ...
بیشتر
در نگارش کتاب درسی برای دانشجویان رشتههای علوم پزشکی، نگاه مؤلف باید از یکسو به نیازهای فکری و حرفهای دانشجو و از سوی دیگر به محدودیت ساعات درسی و شرایط حاکم بر کلاس باشد. بنابراین در تدوین کتاب درسی تفسیر موضوعی قرآن کریم، باید شیوهای را بهکار گرفت که استاد و دانشجو از تعلیم و تعلّم کتابی که کلام خداست، اظهار خرسندی و خشنودی نمایند.در نگاه کلّی، نیازهای این دسته از دانشجویان را میتوان در سه بخش خلاصه نمود:بخش اوّل، مباحث انسانشناسی قرآن است، زیرا موضوع علم پزشکی، سلامت انسان است و متأسفانه در کتب درسی این دانشجویان، وجود انسان در جسم و روان خلاصه گشته و حقیقتی بهنام روح مورد غفلت است. نظریه تکامل نیز چنان تلقی بهقبول گردیده که گویا پدیدارشدن انسان بر این کرهی خاکی، محصول یک جهش کور بوده که ظهور حیوانی متکاملتر بهنام انسان را رقم زده است.بخش دوم، آیاتی است که بر حفظ بهداشت و سلامت تاکید دارد و در قالب اوامر و نواهی، اهل ایمان را بهرعایت بهداشت بدن و لباس، بهداشت تغذیه و بهداشت جنسی توصیه میکند. با توجه به اصل تقدم پیشگیری بر درمان، که از مهمترین اصول نظام بهداشتی امروز است، آگاهی از این دستورات دینی، برای کادر درمان مفید و موثر است.بخش سوّم، آیات مرتبط با اخلاق پزشکی است، تا دستاندرکاران امر درمان، بر تربیت نفس خود بکوشند و با نیت پاک و قصد خدمت به بندگان خدا به این کار مقدس وارد شوند و در همه حال حرمت و کرامت بیماران را حفظ کنند.
باقر گرگین؛ خیری رنجبر؛ انسیه ماهینی
دوره 5، شماره 2 ، تابستان 1400، صفحه 25-36
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر شبکه های مجازی بر بلوغ زودرس و پیامدهای تربیتی آن در دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان بوشهر میباشد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری پژوهش حاضر را 10459 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان بوشهر تشکیل دادند. حجم نمونه این پژوهش شامل 370 نفر بوده که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر شبکه های مجازی بر بلوغ زودرس و پیامدهای تربیتی آن در دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان بوشهر میباشد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری پژوهش حاضر را 10459 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان بوشهر تشکیل دادند. حجم نمونه این پژوهش شامل 370 نفر بوده که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشه ای چندمرحلهای و با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامههای محقق ساخته شبکههای مجازی (1398) و بلوغ زودرس (1398) میباشد روایی محتوایی و صوری ابزارهای پژوهش با استفاده از ضرایب همبستگی هر سوال با نمره کل و نظرات متخصصان حوزه تعلیم و تربیت و روانشناسی مورد تایید قرار گرفت. همچنین پایایی ابزارهای پژوهش با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ به ترتیب 95/0 و 86/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش از تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها نشان داد که شبکههای مجازی بر بلوغ زودرس و هر یک از ابعاد آن (نشانههای رفتاری، نشانههای جسمانی) تاثیر معناداری دارند. بنابراین نتیجه گرفته میشود هر چقدر شبکههای مجازی از قانونمندی لازم برخوردار باشند، بلوغ زودرس و هر یک از ابعاد آن (نشانههای رفتاری و نشانههای جسمانی) نیز به نقطه تعادل نزدیکتر میشود که بار تربیتی مثبتی را ایجاد می کند. همچنین شبکههای مجازی به ترتیب بهترین پیشبینی کنندههای متغیر ملاک یعنی نشانههای رفتاری و نشانههای جسمانی محسوب میشوند.
محمدهیوا عبدخدا
دوره 5، شماره 2 ، تابستان 1400، صفحه 37-48
چکیده
مقدمه: قرآن، کلام وحی و مایه شفا، درمان و رحمت برای مومنان و راهنمای زندگی سعادتمند برای بشر در دنیا و قیامت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر قرآن در درمان بیماریها انجام شد. روش کار: مطالعه به روش مرور سریع (Rapid Review) تولیدات علمی در حوزه علوم قرآنی و درمان بیماریها بدون محدویت زمانی در معتبرترین پایگاه استنادی جهان (WOS) با جستجوی ...
بیشتر
مقدمه: قرآن، کلام وحی و مایه شفا، درمان و رحمت برای مومنان و راهنمای زندگی سعادتمند برای بشر در دنیا و قیامت است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر قرآن در درمان بیماریها انجام شد. روش کار: مطالعه به روش مرور سریع (Rapid Review) تولیدات علمی در حوزه علوم قرآنی و درمان بیماریها بدون محدویت زمانی در معتبرترین پایگاه استنادی جهان (WOS) با جستجوی ترکیبی کلیدواژههای Quran، Quranic، Koran، Illness، Sickness، Diseases، Treatment، وTherapy انجام شد. یافتهها: در نهایت 25 مقاله بعد از حذف مقالات تکراری و نامرتبط مورد تحلیل قرار گرفت. چهار زمینه (تم) اصلی شناسایی شد که نشان میدهد قرآن کریم در 1) درمان بیماریهای روانی، رفع مشکلات معنوی و ایجاد آرامش ، 2) کاهش درد، اضطراب زایمان و افسردگی بانوان ، 3) کاهش درد جسمی و الام روحی در بیماریهای مزمن، و 4) بعنوان درمانهای مکمل و جایگزین، ؛ تاثیرگذار بوده و مورد بهره برداری قرار گرفته است. نتیجهگیری: این مقاله با بررسی و تحلیل مطالعات و پژوهشهای انجام شده در زمینه تاثیر قرآن کریم در درمان بیماریها، این حقیقت را که قرآن منبع سعادت بشری و نسخه شفابخش بیماری ها، دردها و رنجهای بشری است، بیش از پیش اشکارتر ساخته و آن را مستدل و بر پایه مطالعات علمی بیان کرد. کلمات کلیدی: قرآن، درمان، بیماری، درد، رنج، اضطراب
محمدرضا حاتمی
دوره 5، شماره 2 ، تابستان 1400، صفحه 49-62
چکیده
شیوههای متعددی برای عشقورزی همسران مطابق با آداب، رسوم و فرهنگهای مختلف وجود دارد. در آموزههای اسلامی نیز علاوه بر تأکید به اهمیت و جایگاه عشقورزی در تحکیم خانواده، به مصادیق و نمونههای آن پرداختهشدهاست. علیرغم توجّه فرهنگ دینی و ایرانی ما به موضوع عشقورزی همسران، امّا در متون معاصر کمتر به آن پرداخته شدهاست. ...
بیشتر
شیوههای متعددی برای عشقورزی همسران مطابق با آداب، رسوم و فرهنگهای مختلف وجود دارد. در آموزههای اسلامی نیز علاوه بر تأکید به اهمیت و جایگاه عشقورزی در تحکیم خانواده، به مصادیق و نمونههای آن پرداختهشدهاست. علیرغم توجّه فرهنگ دینی و ایرانی ما به موضوع عشقورزی همسران، امّا در متون معاصر کمتر به آن پرداخته شدهاست. چنین کمبودی، نه تنها زوجها، بلکه کارشناسان حوزۀ جنسی را با مشکلاتی مواجه میسازد. در همین راستا هدف پژوهش حاضر این است که با استفاده از روش تحلیلی-تطبیقی، راهکارهای کاربردی عشقورزی همسران را در آموزههای نبوی استخراج نماید. یافتهها حکایت از این دارند لازمۀ نشاط روانی زوجین، جوشش پیوسته مودت و رحمت است؛ و مطابق با روایتی از حضرت محمد صلی الله علیه و آله این جوشش به صورتهای گوناگون عشقورزی عاطفی، عشقورزی جسمانی و کامیابی عمیق خود را آشکار میسازد و همسران را، از عشق همسرشان به خود مطمئن مینماید.
سیده فاطمه موسوی؛ سیدضیاء الدین علیا نسب
دوره 5، شماره 2 ، تابستان 1400، صفحه 63-78
چکیده
هدف: با توجه به آموزههای خود شناسی و پیرامون شناسی قرآن، همچنین ارتباط تنگاتنگ بین افکار فرد نسبت به خود و پیرامونش با افسردگی، هدف پژوهش پیش رو، بررسی اثرگذاری آموزههای قرآنی بر اختلال افسردگی است روش: جامعهی آماری این پژوهش، دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی در کلاسهای معارف اسلامی بوده که مورد آزمون BDI-II قرار گرفتند. آموزههای ...
بیشتر
هدف: با توجه به آموزههای خود شناسی و پیرامون شناسی قرآن، همچنین ارتباط تنگاتنگ بین افکار فرد نسبت به خود و پیرامونش با افسردگی، هدف پژوهش پیش رو، بررسی اثرگذاری آموزههای قرآنی بر اختلال افسردگی است روش: جامعهی آماری این پژوهش، دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی در کلاسهای معارف اسلامی بوده که مورد آزمون BDI-II قرار گرفتند. آموزههای قرآنی در 10 قالب تشریح شده است. سنجش آموزههای قرآنی با پرسشنامهی محقق ساخته و در قالب مقیاس لیکرت انجام گرفت. پایایی پرسشنامه 70% و اعتبار محتوا واعتبار همگرا 80% سنجش گردید. یافتههای تحقیق: ضریب همبستگی میزان افسردگی و باور به آموزههای قرآنی 61% با ضریب خطای 01/0 ،یافتهی اصلی این پژوهش است. بر اساس یافتههای فرضیههای فرعی، به ترتیب باور به آموزههای آیات تکلیف، شاکله، همچنین توجه به آموزهی بخت واقبال در گروه افکار و اعمال، نفخهی روح الهی در آدمی، قانون شکر و قانون گسترهی همیشگی دشواری ها با بیشترین ارتباط منفی را با افسردگی دارند. میزان افسردگی با سه متغیر: باور به نیروی غمافزای غم؛ تعدیل انتظار فرد از دیگران؛ تصحیح نگرش فرد نسبت به سرنوشت؛ با ارتباط معنادار دارد. از یافتههای قابل تأمل پژوهش حاضر این که نماز خواندن افراد مورد پژوهش، با میزان افسردگی هیچ ارتباطی ندارد. نتایج: با توجه به اثرگذری آموزههای قرآنی بر کاهش افسردگی، پیشنهاد میشود آموزههای قرآنی مورد تأیید این پژوهش، به ترتیب اولویت در رفع خطاهای شناختی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین پژوهشی مداخلهای در بارهی اقامهی نماز در درمان افسردگی انجام شود.
فاطمه جابری؛ زینب السادات نقوی؛ توران پوری؛ مهسا علی آبادی
دوره 5، شماره 2 ، تابستان 1400، صفحه 79-88
چکیده
هدف: باوجدان بودن و سلامت معنوی از عوامل مؤثر بر بهداشت جوامع هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط باوجدان بودن و سلامت معنوی با تبعیت از دستورالعملهای بهداشتی در دوره ایپدمی کرونا انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی – مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دربرگیرنده کلیه افراد 15 تا 64 ساله ایرانی در سال 1399 ...
بیشتر
هدف: باوجدان بودن و سلامت معنوی از عوامل مؤثر بر بهداشت جوامع هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط باوجدان بودن و سلامت معنوی با تبعیت از دستورالعملهای بهداشتی در دوره ایپدمی کرونا انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی – مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دربرگیرنده کلیه افراد 15 تا 64 ساله ایرانی در سال 1399 بود. 421 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (2002)، پرسشنامه سلامت معنوی پالوزیان و الیسون (1982) و پرسشنامه محقق ساخته تبعیت از دستورالعملهای بهداشتی بود. سپس، دادهها با نرمافزار SPSS.v16 و آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین باوجدان بودن (217/0=r، 000/0=P) و سلامت معنوی (266/0=r، 000/0=P) با تبعیت از دستورالعملهای بهداشتی ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل رگرسیون نیز مبین آن بود باوجدان بودن و سلامت معنوی 9 درصد از تغییرات متغیّر ملاک تبعیت از دستورالعملهای بهداشتی را پیشبینی میکنند. نتیجهگیری: از آنجا که باوجدان بودن و سلامت معنوی قابلیت آموزش دارند به سیاستگذاران سلامت و متولیان آموزش عمومی توصیه میشود برای افزایش تبعیت از دستورالعملهای بهداشتی در دوره همهگیری ویروس کرونا این متغیرها را در کانون توجه قرار دهند.
مجید شفیعی امیری؛ قدرت الله عباسی؛ محمدکاظم فخری
دوره 5، شماره 2 ، تابستان 1400، صفحه 89-102
چکیده
مقدمه: پرستاران جزء ضروری ترین نیروی کار در سیستم مراقبت های بهداشتی هستند که عملکرد آنان بدون شک بر کیفیت کلی مراقبت از بیماران اثرگذار است. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان بر اضطراب مرگ و اجتناب تجربی پرستاران بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمونو پیگیری با گروه ...
بیشتر
مقدمه: پرستاران جزء ضروری ترین نیروی کار در سیستم مراقبت های بهداشتی هستند که عملکرد آنان بدون شک بر کیفیت کلی مراقبت از بیماران اثرگذار است. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان بر اضطراب مرگ و اجتناب تجربی پرستاران بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمونو پیگیری با گروه گواه بود. جامعهآماری شامل کلیه پرستاران بیمارستان روحانی بابل در سال 1398 بود که از بینآنها 40 نفر از پرستاران داوطلب مشارکت در مطالعه بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) گمارده شدند. دادهها با استفادهاز پرسشنامه اضطرابمرگ تمپلر (1970) و پرسشنامه اجتنابتجربی بوند و همکاران (2007) در مراحل پیشآزمون، پسآزمونو پیگیری بهدستآمده است. پروتکل آموزش گروهی تنظیم هیجان در 8 جلسه (یک جلسه در هفته) به مدت 90 دقیقه انجام شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد و تحلیلهای آماری فوق با بهرهگیری از نرمافزار SPSS.22 به اجرا درآمد. سطح معناداری آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش گروهی تنظیم هیجان منجر به کاهش اضطراب مرگ (001/0>P) و اجتناب تجربی (001/0>P) در پرستاران شد. همچنین نتایج نشان داد که اثر آمورش تنظیم هیجان تا مرحله پیگیری دوام داشت. نتیجهگیری: میتوان گفت آموزش گروهی تنظیم هیجان بر ارزیابی شناختی، اضطراب مرگ، اجتناب تجربی و ابرازگری هیجانی در پرستاران موثر بود و میتوان از آن جهت کاهش مشکلات روانشناختی پرستاران استفاده نمود.