فرهاد الله وردی؛ مهدی پوررضا؛ مهدی اسماعیلی
دوره 4، شماره 1 ، بهار 1399، صفحه 1-14
چکیده
حق بر سلامت بهعنوان یکی از حقوق ذاتی و بنیادین بشر، به این معناست که هر کس حق دارد تا به بالاترین درجه سلامت دسترسی داشته باشد .ازآنجاکه سلامت و بهداشت بهطور مستقیم با رفاه و کرامت انسانی در ارتباط است، همواره بهعنوان یکی از عوامل اصلی در ارزیابی توسعهیافتگی جوامع محسوب میشود. حق بر سلامت بهعنوان یکی از حقوق بشر شناختهشده ...
بیشتر
حق بر سلامت بهعنوان یکی از حقوق ذاتی و بنیادین بشر، به این معناست که هر کس حق دارد تا به بالاترین درجه سلامت دسترسی داشته باشد .ازآنجاکه سلامت و بهداشت بهطور مستقیم با رفاه و کرامت انسانی در ارتباط است، همواره بهعنوان یکی از عوامل اصلی در ارزیابی توسعهیافتگی جوامع محسوب میشود. حق بر سلامت بهعنوان یکی از حقوق بشر شناختهشده ذیل نسل دوم حقوق بشر بوده و در بیانیهها و کنوانسیونها و دیگر اسناد منطقهای و بینالمللی حقوق بشری بهطورجدی موردتوجه قرارگرفته است. بررسی منابع اسلامی ازجمله آیات روایات و کتب فقهی نشان میدهد که دین مبین اسلام نیز تأکیدات فراوانی بر لزوم حفظ و ارتقای سلامت افراد دارد. دولتها برای تأمین امکان یک زندگی سالم ملزم به اتخاذ اقداماتی در حوزه وسیعی هستند که برخی از این تعهدات مستلزم اقدام فوری و برخی دیگر در طول زمان باید تحقق پیدا کنند. ایران نیز با تصویب قوانین و مقررات مختلف درزمینهٔ سلامت و همچنین پیوستن به کنوانسیونهای مختلف بینالمللی این حق را به رسمیت شناخته و موردحمایت قرار داده است که به نظر میرسد جایگاه این حق در نظام حقوقی ایران با بررسی این قوانین و مقررات تبیین میگردد. در این مقاله جایگاه حق بر سلامت ، از گفتمان فقهی – حقوقی تا گفتمان قضایی موردبررسی قرار میگیرد. روش تحقیق این پژوهش نیز از نوع توصیفی – تحلیلی است و نحوه گردآوری اطلاعات مبتنی بر روش کتابخانهای است.
مونا علیپور شهیر؛ آتنا اصفهانی خالقی؛ مهدی عرب زاده
دوره 4، شماره 1 ، بهار 1399، صفحه 15-26
چکیده
مقدمه:در این پژوهش هدف تعیین تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر استرس و امیدبه زندگی همراه مولفه های آن بیماران قلبی-عروقی بود.روش :پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی و روش آن به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر،شامل کلیه بیماران قلبی-عروقی مراجعه کننده به بیمارستان قلبی شهید رجایی ...
بیشتر
مقدمه:در این پژوهش هدف تعیین تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر استرس و امیدبه زندگی همراه مولفه های آن بیماران قلبی-عروقی بود.روش :پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی و روش آن به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر،شامل کلیه بیماران قلبی-عروقی مراجعه کننده به بیمارستان قلبی شهید رجایی و بیمارستان شریعتی شهرستان کرج در سال 1398 بوده است.حجم نمونه 40 نفر از بیماران قلبی-عروقی که به شیوه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی(به تعداد مساوی)در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند.سپس به منظور ارزیابی استرس از آزمون Dass-21 وامید به زندگی از پرسشنامه امید به زندگی اشنایدر، استفاده گردیده است.در مرحله بعد جلسات ذهن آگاهی درقالب 10 جلسه 90 دقیقه ای برای گروه آزمایش ارائه گردید.پس از پایان آموزش نیز بار دیگرآزمونهای استرس ،امید به زندگی برای هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS 22 پردازش شد.نتایج :نتایج حاصل از یافته های تحلیل کواریانس تک متغیره، نشان دادند که از نظر استرس وامید به زندگی و مولفه های آن در مرحله پس آزمون بین گروه ها تفاوت معناداری دیده میشود. بدین ترتیب تمامی فرضیه ها مورد تایید قرار گرفتند و می توان گفت آموزش ذهن آگاهی در کاهش استرس،بهبود امید به زندگی و هر دو مولقه امید در بیماران قلبی-عروقی موثر بوده است.نتیجه گیری:بنابراین ذهن آگاهی می تواند وضعیت بیماران قلبی-عروقی را در زمینه های استرس، امید به زندگی و مولفه های آن را بهبود بخشد.
فانزه کیا دربندسری؛ سارا قیصری گودرزی؛ ندا براتچی؛ زهرا صادقی؛ سارا همایونی مجد
دوره 4، شماره 1 ، بهار 1399، صفحه 27-36
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه معنویت گرایی و عزت نفس در نوجوانان پرخاشگر و عادی انجام شده است. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی– مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دربرگیرنده دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه ناحیه 1 آموزش و پرورش شهر کرج در سال تحصیلی 98-1397 بود. 150 نوجوان پرخاشگر و 150 نوجوان عادی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه معنویت گرایی و عزت نفس در نوجوانان پرخاشگر و عادی انجام شده است. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی– مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دربرگیرنده دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه ناحیه 1 آموزش و پرورش شهر کرج در سال تحصیلی 98-1397 بود. 150 نوجوان پرخاشگر و 150 نوجوان عادی به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه پرخاشگری (آیزنک و ویلسون، 1975)، پرسشنامه عزت نفس (کوپراسمیت، 1967) و پرسشنامه معنویت گرایی (هال و ادواردز، 1986) بود. بر اساس یافتههای پژوهش، بین معنویت گرایی (و زیرمقیاسهای آن) در نوجوانان پرخاشگر و عادی تفاوت وجود دارد. علاوه بر این، تفاوت دو گروه در عزت نفس و زیرمقیاسهای عمومی، خانوادگی و تحصیلی نیز معنادار بود. بنابراین، با طراحی مداخلات روانشناختی بر اساس این متغیرها میتوان پرخاشگری نوجوان در معرض خطر را کاهش داد.
لیلا داداشی؛ محمد نصیری
دوره 4، شماره 1 ، بهار 1399، صفحه 37-48
چکیده
مقدمه و هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین فرسودگی شغلی با سرمایه روانشناختی و سلامت روان در کارکنان اداره ورزش و جوانان استان آذربایجانغربی می باشد. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. 140 نفر به روش تصادفی از بین کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از سه پرسشنامه سرمایه ...
بیشتر
مقدمه و هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین فرسودگی شغلی با سرمایه روانشناختی و سلامت روان در کارکنان اداره ورزش و جوانان استان آذربایجانغربی می باشد. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. 140 نفر به روش تصادفی از بین کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از سه پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007)، سلامت روان گلدبرگ و هیلر (1979) و پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش (1981) استفاده شد . پایایی پرسشنامه سرمایه روانشناختی 77/0، سلامت روان 83/0 و فرسودگی شغلی 86/0 از طریق آلفای کرونباخ برآورد شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان میدهد که بین فرسودگی شغلی با سرمایه روانشناختی (575/0- =r و001/0=p) و سلامت روان (597/0= r و001/0=p) ارتباط معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که ابعاد سرمایه روانشناختی 33 درصد از واریانس فرسودگی شغلی و ابعاد سلامت روان 35 درصد از واریانس فرسودگی را در کارکنان اداره ورزش و جوانان تبیین می کند.نتیجه گیری: ردیابی و رفع علایم فرسودگی شغلی، می تواند به بهزیستی روانشناختی کارکنان در سازمان ها کمک نماید و بدون شک نتیجه این حمایت ها در تأمین سلامت روان کارکنان موثر واقع می شود.
مریم جوادپور
دوره 4، شماره 1 ، بهار 1399، صفحه 49-68
چکیده
قوام و نظام سلامت جامعه و بهتبع آن، کاهش اختلالها، بینظمیها و نابسامانیهای اجتماعی، همچنین رضایتمندی از زندگی را باید در خانواده جستوجو کرد؛ خانوادهای که مهد و مأمن تربیت و پرورش کودکانی است که بسان غنچهها و نونهالان بوستان زندگی جامعهی انسانی هستند و همواره رشد و پرورش شخصیت نوپایشان نیازمند نظارت و مصونیت در مقابل ...
بیشتر
قوام و نظام سلامت جامعه و بهتبع آن، کاهش اختلالها، بینظمیها و نابسامانیهای اجتماعی، همچنین رضایتمندی از زندگی را باید در خانواده جستوجو کرد؛ خانوادهای که مهد و مأمن تربیت و پرورش کودکانی است که بسان غنچهها و نونهالان بوستان زندگی جامعهی انسانی هستند و همواره رشد و پرورش شخصیت نوپایشان نیازمند نظارت و مصونیت در مقابل هرگونه خشونت، آزار و اذیت است. بدینسان پژوهش پیشِ رو با هدف حمایت از سلامت اجتماعی کودکان و تحکیم و تقویت زیرساخت جامعهای سالم و معنوی بر مبنای اسناد فقهی و حقوقی، همچنین قواعد اخلاقی به توصیف و تحلیل علل و پیامدهای آسیبهای اجتماعی کودکان با منشأ خانواده و سازوکارهای مقابله با آن میپردازد. مطالعه نشان میدهد، هرچند به موجب قاعده «الناس مسلطون علی اموالهم»، به طریق اُولی افراد بر یکدیگر سلطه ندارند و هریک آزاد آفریده شدهاند؛ اما شرع مقدس اسلام، به دلیل کمتوانی، ظرافت و آسیبپذیری کودکان با رعایت مصالح عالی، برای سلطه و ولایت بر آنان قائل بر اقتدار است؛ از این رو، عواملی نظیرِ ناآشنایی و غفلت نسبت به تعالیم دینی و حقوق کودک، اختلاف و فضای عاطفی نامناسب خانواده، عدم رعایت حق نسب و هویت، غفلت و نادیدهانگاری مشکلات جسمی و روانی کودک، میتواند به ازدواج زودرس، فرار از منزل، ولگردی و تکدیگری، سرقت، وابستگیهای دارویی و انحرافات جنسی منجر شود؛ لیکن مسئولیت اولیه والدین و ثانویه دولت در تأمین نیازهای ضروری کودکان و ایجاد بسترهای مناسب در زمینهی شکوفایی استعدادهای آنان، با تأکید بر نقش مبلغان دینی، روانشناس کودک و مربی حقوق کودک حائز اهمیت است.
فاطمه یزدانی؛ عبدالله شفیع آبادی؛ حسن حیدری
دوره 4، شماره 1 ، بهار 1399، صفحه 69-78
چکیده
پژوهش حاضر باهدف پیشبینی پایداری زناشویی بر اساس معیارهای همسرگزینی، مهارتهای ارتباطی و تابآوری خانواده با روش توصیفی از نوع همبستگی در جامعه آماری زوجین متأهل شهر تهران انجام شد. نمونه این پژوهش شامل 379 نفر از مراجعین فرهنگسراها و سراهای محل شهر تهران بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای پژوهش از ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف پیشبینی پایداری زناشویی بر اساس معیارهای همسرگزینی، مهارتهای ارتباطی و تابآوری خانواده با روش توصیفی از نوع همبستگی در جامعه آماری زوجین متأهل شهر تهران انجام شد. نمونه این پژوهش شامل 379 نفر از مراجعین فرهنگسراها و سراهای محل شهر تهران بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای پژوهش از قبیل شاخص بیثباتی ازدواج ادواردز، جانسون و بوث (1980)، پرسشنامه ملاکهای انتخاب همسر شوارتز و هاسیبروک (2012)، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کوئیندام (2001) و مقیاس تابآوری خانواده سیکبی (2005)پاسخ دادند. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-24 و با روش رگرسیون گامبهگام مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد میزان تأثیر معیارهای انتخاب همسر (01/0p> ؛ 26/0 = β) ، تابآوری خانواده (01/0p> ؛ 21/0- = β) و مهارتهای ارتباطی (05/0p> ؛ 11/0- = β) است. همچنین متغیرهای معیارهای انتخاب همسر تابآوری خانواده و مهارتهای ارتباطی درمجموع توانستند 22 درصد از تغییرات واریانس متغیر پایداری زناشویی را پیشبینی کنند (05/0P≤). ازاینرو میتوان بیان نمود زندگی زناشویی پایدار تحت تأثیر معیارهای انتخاب همسر، توانایی تابآوری در برابر چالشهای زندگی زناشویی و برقراری ارتباط مؤثر بین زوجین قرار دارد.
سید محمد حسن علم الهدی
دوره 4، شماره 1 ، بهار 1399، صفحه 79-90
چکیده
پیامبران و اندیشمندان همواره انسان را به سلامت اخلاقی دعوت کرده اند ، سلامت جسمی ، مهم است تا آدمی زنده بماند و سلامت اخلاقی مهم است تا او را به سعادت و خوشبختی برساند و اخلاق برای جان آدمی مانند تنفس برای جسم اوست و هردو ضرورت زندگی انسانی است . مفاهیم پایه ای اخلاق در نهاد و فطرت بشر وجود دارد و لازم است پرورش یابد و به فعلیت برسد . از ...
بیشتر
پیامبران و اندیشمندان همواره انسان را به سلامت اخلاقی دعوت کرده اند ، سلامت جسمی ، مهم است تا آدمی زنده بماند و سلامت اخلاقی مهم است تا او را به سعادت و خوشبختی برساند و اخلاق برای جان آدمی مانند تنفس برای جسم اوست و هردو ضرورت زندگی انسانی است . مفاهیم پایه ای اخلاق در نهاد و فطرت بشر وجود دارد و لازم است پرورش یابد و به فعلیت برسد . از محوری ترین مسایل اخلاق ، این است که بین علم اخلاقی و دانستن مفاهیم با عمل اخلاقی و تحقق خارجی مفاهیم ذهنی ، فاصله نباشد و دانسته های علمی به مرحله عمل برسد . زیرا سعادت بشر یک واقعیت خارجی است و این وابسته به تحقق خارجی اخلاق است نه صرف دانستن . این بحث مهم مورد توجه بزرگان اندیشه بوده و در فرهنگ قرآن مورد اهتمام فراوان است و در این مقاله که به روش کتابخانه ای و فیش برداری از منابع ، پژوهش شده ، به این محور خواهیم پرداخت . بین علم تا عمل اخلاقی ، چالش هایی وجود دارد که مانع تحقق دانسته های اخلاقی در فرد و جامعه می شود . این چالش ها باید شناخته شود تا فرد بتواند اخلاقی زندگی کند ، برخی از این چالش ها عبارت است از توجیه ، تغییر نام ،تغییر مفهوم ، اتهام به دیگران ، وعده اصلاح ، خودفریبی ، فریب دیگران ، بدی را خوب پنداشتن ، انکارواقعیت ، جهل مرکب و شخصیت زدگی ، که مورد بحث قرار گرفته است. ...
فرناز کشاورزی ارشدی؛ محمد صالح عبدی؛ پروانه محمدخانی؛ آنیتا باغداساریانس
دوره 4، شماره 1 ، بهار 1399، صفحه 91-102
چکیده
مقدمه: با توجه به اینکه محققان به دنبال رویکردهای درمانی کوتاه تر و موثرتر در زمینه اختلالات جسمانی و روان شناختی هستند؛ بنابراین هدف از این تحقیق مقایسه اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و طب سوزنی بر استرس ادراک شده ورزشکاران حرفهای دارای آسیب جسمانی بود.روش کار: روش تحقیق نیمه تجربی میباشد. جامعه آماری تحقیق را تمامی ورزشکاران ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اینکه محققان به دنبال رویکردهای درمانی کوتاه تر و موثرتر در زمینه اختلالات جسمانی و روان شناختی هستند؛ بنابراین هدف از این تحقیق مقایسه اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و طب سوزنی بر استرس ادراک شده ورزشکاران حرفهای دارای آسیب جسمانی بود.روش کار: روش تحقیق نیمه تجربی میباشد. جامعه آماری تحقیق را تمامی ورزشکاران حرفهای مرد 20 تا 25 سال دارای آسیب جسمانی ورزشی سال 1398 تشکیل دادند که با مراجعه به کمیته ملی المپیک (فدراسیون پزشکی ـ ورزشی ) و بهصورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. نمونه آماری تحقیق براساس معیارهای ورود به تحقیق 36 نفر بودند که بهصورت تصادفی ساده به 3 گروه 12 نفری تقسیم شدند و در مرحله بعد براساس معیارهای خروج از تحقیق 33 نفر باقی ماندند. ابزارهای تحقیق شامل مقیاس استرس ادراک شده بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندگانه ANOVA)، آزمون اندازه گیری مکرر و آزمونهای تعقیبی انجام شد.نتایج: نتایج نشان داد گه در گروه ذهن آگاهی بین پیش آزمون و پس آزمون و پیش آزمون و پیگیری و پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>p). در گروه طب سوزنی نیز بین پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد(001/0>p). ولی بین پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود نداشت (551/0=p). نتیجه گیری: به نظر می رسد که هر دو رویکرد درمانی ذهن آگاهی و طب سورنی بر استرس ادراک شده تاثیر گذارند ولی ذهن آگاهی تاثیرات ماندگارتری در طول زمان نسبت به طب سوزنی دارد.