سیدعقیل نسیمی؛ معصومه کرامتی
دوره 3، شماره 2 ، تابستان 1398، صفحه 1-16
چکیده
مقدمه و هدف:امروزه در تمام دنیا برغم پیشرفتها در زمینه علوم مخصوصا علوم تجربی؛ انسان با مشکلات روانی زیادی مواجه گردیده و سلامت روانی انسان به خطر افتاده است، در همین راستا محقق به بررسی علمی و چگونگی تاثیر دین و آموزههای اعتقادی بر سلامتروانی بشر پرداختهاند، یکی از مهمترین منابع دینی مسلمانان، قرآنکریم است که آیات فراوانی ...
بیشتر
مقدمه و هدف:امروزه در تمام دنیا برغم پیشرفتها در زمینه علوم مخصوصا علوم تجربی؛ انسان با مشکلات روانی زیادی مواجه گردیده و سلامت روانی انسان به خطر افتاده است، در همین راستا محقق به بررسی علمی و چگونگی تاثیر دین و آموزههای اعتقادی بر سلامتروانی بشر پرداختهاند، یکی از مهمترین منابع دینی مسلمانان، قرآنکریم است که آیات فراوانی بهطور مستقیم و غیرمستقیم به مباحث تربیتی و روانشناسی اشاره دارد که نیازمند بحث و بررسی است. روش:پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوا به بررسی تاثیر مبانی انسانشناسی قرآنی بر سلامتروان انسان پرداخته. یافتهها:یافتهها موید این مطلب است که مبانی انسانشناسی قرآنی منجمله؛ هدفمندی، دوساحتی بودن، مسئولیت، اختیار و آزادی، عقلانیت، عاملیت،کرامت،محدودیت، و... تاثیر بسزایی در سلامت روان انسان ایفا میکند. حاضر با روش تحلیل محتوا به بررسی تاثیر مبانی انسانشناسی قرآنی بر سلامتروان انسان پرداخته. یافتهها:یافتهها موید این مطلب است که مبانی انسانشناسی قرآنی منجمله؛ هدفمندی، دوساحتی بودن، مسئولیت، اختیار و آزادی، عقلانیت، عاملیت،کرامت،محدودیت، و... تاثیر بسزایی در سلامت روان انسان ایفا میکند.
مریم جوادپور
دوره 3، شماره 2 ، تابستان 1398، صفحه 17-32
چکیده
دین مقدس اسلام، شریعت سهله و سمحه نامیده میشود و همواره بر عطوفت و مهربانی استوار است؛ از این رو، پرورش و تعالی روحی و روانی کودک به عنوان یک انسان پویا، مستلزم تعلیم و تربیت صحیحی است. اما متأسفانه با برداشتها و تفسیرهای نادرست برخی اولیا و مربیان، به یکی از مسائل چالشی در محیطهای تربیتی، بهویژه تربیت معنوی تبدیل شده است. بدینسان، ...
بیشتر
دین مقدس اسلام، شریعت سهله و سمحه نامیده میشود و همواره بر عطوفت و مهربانی استوار است؛ از این رو، پرورش و تعالی روحی و روانی کودک به عنوان یک انسان پویا، مستلزم تعلیم و تربیت صحیحی است. اما متأسفانه با برداشتها و تفسیرهای نادرست برخی اولیا و مربیان، به یکی از مسائل چالشی در محیطهای تربیتی، بهویژه تربیت معنوی تبدیل شده است. بدینسان، با هدف ارتقای سلامت معنوی کودکان و بهتبع آن، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، در این نوشتار تلاش شده است، با استفاده از روش توصیف و تحلیل محتوا مبتنی بر قواعد و آموزههایی شرعی، دیدگاه فقیهان و موازین و مقررات ملّی به گسترهی ماهوی تربیت معنوی و راهبردهای ارتقای تربیت معنوی عاری از خشونت، پاسخ روشنی داده شود. مطالعه نشان میدهد، بر اساس تربیتی خداگرا و خدامحور، بنیانهای اعتقادی در وجود کودک استحکام مییابد؛ البته این مهم با رعایت مصالح عالیه و اعتدال و میانهروی در آموزش، توأم با مهرورزی، آسانگیری، برخورد حکیمانه و عادلانه و پاسخگویی بدون تعصب به شُبهات میسر است، هرچند گاهی استفاده از تأدیب نیز به عنوان آخرین شیوه تربیتی و به قصد احسان ضرورت مییابد، اما نه به گونهای که با خشونت و کودک آزاری همراه باشد؛ زیرا میتواند به دینگریزی، گرایش به عقاید سست بنیان و اُفول پایههای ایمان منجر شود. بدینسان این مسئله همسو با فقه اسلام، نیازمند تدوین و نهادینهشدن مقررات داخلی مطلوبتری است.
نجمه حمید
دوره 3، شماره 2 ، تابستان 1398، صفحه 33-44
چکیده
خشم از تکانهها و رفتارهای غیرقابل پیشبین است که بر عملکرد فرد تأثیر ناگواری دارد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مدیریت ناسازگاری و خشم با آموزههای دینی بر ناسازگاری دانش آموزان مقطع سوم راهنمایی شهر اهواز بود. طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بوده است. ابتدا از میان ...
بیشتر
خشم از تکانهها و رفتارهای غیرقابل پیشبین است که بر عملکرد فرد تأثیر ناگواری دارد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مدیریت ناسازگاری و خشم با آموزههای دینی بر ناسازگاری دانش آموزان مقطع سوم راهنمایی شهر اهواز بود. طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بوده است. ابتدا از میان کلیه دانشآموزان سوم راهنمایی ناحیه دو شهر اهواز با استفاده از نمونهگیری خوشهای تصادفی تعداد 630 نفر انتخاب شدند، سپس 46 نفر از دانشآموزانی که بر اساس پرسشنامه شاخص تواناییها و مشکلات (SQD)گودمن برای والدین جهت تعیین میزان ناسازگاری (هیجانی، اجتماعی و تحصیلی) فرزندان یک انحراف استاندارد بالاتر از میانگین بودند و سازگاری برای دانشآموزان که خود به آن پاسخ دادند و مصاحبه بالینی تشخیص ناسازگاری دریافت کردند و واجد ملاکهای ورود و خروج بودند، برگزیده شدند. این افراد به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در گروه مداخله ، برنامه آموزشی مدیریت خشم والد-فرزند با آموزههای دینی به میزان 10 جلسه هفتگی اجرا گردید و گروه کنترل، مداخلهای دریافت نکردند. تحلیل کوواریانس نشان داد که میان گروه آزمایش و کنترل از لحاظ ناسازگاری تفاوت معنیداری وجود دارد(0001/0>p). میزان ناسازگاری در گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل به طور معنی داری کاهش یافته بود. این یافته به طور معنیداری کماکان در دورۀ پیگیری تداوم یافت. به طور کلی، اجرای برنامه های آموزشی مدیریت ناسازگاری و خشم مبتنی بر آموزه های دینی در مدارس منجر به کاهش بروز ناسازگاری در دانش آموزان می-شود.
باقر گرگین؛ پروانه عطایی فرد؛ سید اصغر موسوی
دوره 3، شماره 2 ، تابستان 1398، صفحه 45-60
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه خوشبینی از دیدگاه اسلام با افکار اضطرابی و سکته قلبی (مطالعه موردی: بیماران مرکز قلب بوشهر) انجام گردید. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه بیماران مرکز قلب بوشهر بودند که تعداد کل آنها 480 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران 214 نفر آنها انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه خوشبینی از دیدگاه اسلام با افکار اضطرابی و سکته قلبی (مطالعه موردی: بیماران مرکز قلب بوشهر) انجام گردید. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه بیماران مرکز قلب بوشهر بودند که تعداد کل آنها 480 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران 214 نفر آنها انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای محقق ساخته خوشبینی مبتنی بر دیدگاه اسلام، افکار اضطرابی ولز (1994) و سکته قلبی نیمروزی (1386) میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس استفاده شد. یافتهها نشان داد که رابطهی منفی بین خوشبینی از دیدگاه اسلام با افکار اضطرابی و سکته قلبی بیماران مرکز قلب بوشهر وجود دارد. رابطه منفی بین خوشبینی از دیدگاه اسلام و افکار اضطرابی بیماران مرکز قلب بوشهر مشاهده شد. بین خوشبینی از دیدگاه اسلام و سکته قلبی بیماران مرکز قلب بوشهر رابطه منفی میباشد. بین افکار اضطرابی و سکته قلبی بیماران مرکز قلب بوشهر رابطه مثبت وجود دارد. بین خوشبینی آزمودنی های مرد و زن تفاوت وجود دارد اما بین افکار اضطرابی و سکته قلبی بیماران مرد و زن تفاوت وجود ندارد. بین افکار اضطرابی و سکته قلبی بیماران بر حسب سن آنان تفاوت وجود دارد اما بین خوشبینی بیماران مرکز قلب بوشهر بر حسب سن آنان تفاوت وجود ندارد.
عابدین درویش پور؛ مهرداد امیری
دوره 3، شماره 2 ، تابستان 1398، صفحه 61-70
چکیده
هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان گرایش دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه لرستان به ادای فریضه نماز انجام گرفت. مواد وروش ها :جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 97-1396 بود. از این جامعه آماری با روش نمونهگیری طبقهای نسبی 125 نفر(64 نفر دختر و 61 نفر پسر) به صورت تصادفی انتخاب گردید. برای ...
بیشتر
هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان گرایش دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه لرستان به ادای فریضه نماز انجام گرفت. مواد وروش ها :جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 97-1396 بود. از این جامعه آماری با روش نمونهگیری طبقهای نسبی 125 نفر(64 نفر دختر و 61 نفر پسر) به صورت تصادفی انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته گرایش به نماز استفاده شد. در نهایت برای تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده از آزمونهای آماری همچون: میانگین، انحراف معیار، فراوانی و ...؛ و همچنین آزمون آماری t تک گروهی و tگروههای مستقل استفاده گردید. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که گرایش به اقامه نماز هم در بین دانشجویان دختر و هم در بین دانشجویان پسر دانشگاه لرستان وجود دارد(p<0/001). ولی مقایسه میانگین گرایش به اقامه نماز در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری نشان نداد، بحث و گفتگو بنابراین باتوجه به نتایج پژوهش حاضر با اتخاذ تصمیمات روش های مناسب فرهنگی بستر مناسبی جهت تقویت وبالابردن سلامت معنوی دانشجویان را در سالهای بعد افزایش داد .
لادن ناصح؛ محدثه هادی
دوره 3، شماره 2 ، تابستان 1398، صفحه 71-80
چکیده
چکیده فارسی مقدمه: جراحی استومی ابعاد مختلف کیفیت زندگی بیماران را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. سلامت معنوی می تواند کیفیت زندگی این افراد را بهبود بخشد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت معنوی و تعیین عوامل جمعیت شناختی-طبی مرتبط با آن در بیماران دارای استومی صورت گرفت. روش: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود که بصورت مقطعی انجام ...
بیشتر
چکیده فارسی مقدمه: جراحی استومی ابعاد مختلف کیفیت زندگی بیماران را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. سلامت معنوی می تواند کیفیت زندگی این افراد را بهبود بخشد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت معنوی و تعیین عوامل جمعیت شناختی-طبی مرتبط با آن در بیماران دارای استومی صورت گرفت. روش: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود که بصورت مقطعی انجام گرفت. 130 بیمار دارای استومی در شهر اصفهان با نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. فرم اطلاعات دموگرافیک-بیماری و پرسشنامه سلامت معنوی Ellison-Paloutzian تکمیل گردید. داده ها بوسیله نرم افزاز 17SPSS و روشهای آمار توصیفی و آزمون های آماری تی مستقل، آنالیز واریانس و آنالیز رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: اکثریت(5/61 درصد) شرکت کنندگان در مطالعه ازسطح متوسط سلامت معنوی برخوردار بودند. میانگین و انحراف معیار نمره سلامت معنوی 81/14 ± 40/97 (از 120 نمره) بود. بین سلامت معنوی با برخی از متغیرهای جمعیت شناختی-طبی شامل سن، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، شغل، نوع استومی و مدت داشتن استومی ارتباط آماری معنی دار وجود داشت(05/0 P<). نتیجه گیری: سلامت معنوی اکثریت شرکت کنندگان در این مطالعه در حد متوسط بود. با توجه به اینکه سلامت و نگرش معنوی با ابعاد مختلف کیفیت زندگی بیماران دارای استومی همبستگی مثبت دارد؛ پرستاران می توانند با طراحی و اجرای مراقبت های معنوی مناسب نقش بسزایی را در ببهبود کیفیت زندگی این بیماران داشته باشند.
دوره 3، شماره 2 ، تابستان 1398، صفحه 81-94
چکیده
چکیده هدف: هدف از مطالعهی حاضر، مقایسهی تطبیقی آداب خوابیدن از منظر اسلام و علوم سلامت میباشد. روش: روش این مطالعه توصیفی- تحلیلی جمع آوری مطالب از تفاسیر و منابع روایی و معتبر شیعه و تحقیقات علمی میباشد کـه که به بررسی تطبیقی آداب دینی خوابیدن در آموزه های اسلامی و علوم سلامت میپردازد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان دادند ...
بیشتر
چکیده هدف: هدف از مطالعهی حاضر، مقایسهی تطبیقی آداب خوابیدن از منظر اسلام و علوم سلامت میباشد. روش: روش این مطالعه توصیفی- تحلیلی جمع آوری مطالب از تفاسیر و منابع روایی و معتبر شیعه و تحقیقات علمی میباشد کـه که به بررسی تطبیقی آداب دینی خوابیدن در آموزه های اسلامی و علوم سلامت میپردازد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان دادند که دین اسلام توصیههای خاصی در خصوص زمان و مکان و کمیت و کیفیت خواب دارد. تحقیقات علوم تجربی نیز در موارد متعددی، همسو با آموزههای اسلامی بوده است. نقش خواب در سلامت جسم و روان، هم در دین مبین اسلام و هم در علوم سلامت مورد تأکید قرار گرفته است. بر این اساس به طور جزیی به ارایۀ تعالیمی در حوزه ی کمیت و کیفیت خواب که سبب ارتقاء بهداشت خواب می شود پرداخته است. نتیجه گیری: همه موجودات زنده برای تجدید نیرو و به دست آوردن آمادگی لازم برای ادامه کار و فعالیت نیاز به خواب دارند. نعمت خواب و آرامش و آسایش ناشی از آن و نیز نشاطی که بعد از خواب پیدا میشود از نعمتهایی است که با هیچ بیانی قابل توصیف نیست. بر این اساس توجه به توصیههای قرآن و اسلام و به موازات آن علوم سلامت در باب مؤلفههای خواب میتواند نقش مهمی در رسیدن انسان به سلامت جسمی و روحی بیانجامد و باعث بهرهمندی از برکات مادی و معنوی بشر شود.
محمد نصیری
دوره 3، شماره 2 ، تابستان 1398، صفحه 95-104
چکیده
مقدمه و هدف: هدف از این پژوهش پیش بینی شادکامی براساس مولفه های سلامت روان در بین دانشجویان دختر پرستاری و غیرپرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی می باشد. روش بررسی:پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی و با هدف پیش بینی می باشد.80 دانشجوی دختر رشته پرستاری و 80دانشجوی دختر غیرپرستاری به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. داده ...
بیشتر
مقدمه و هدف: هدف از این پژوهش پیش بینی شادکامی براساس مولفه های سلامت روان در بین دانشجویان دختر پرستاری و غیرپرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی می باشد. روش بررسی:پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی و با هدف پیش بینی می باشد.80 دانشجوی دختر رشته پرستاری و 80دانشجوی دختر غیرپرستاری به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه سلامت روان عمومی(GHQ-28) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد گردآوری گردآوری شد و با استفاده از آمار توصیفی وآزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: مقایسه میانگین سلامت روان در دو گروه نشان داد که میانگین سلامت روان دانشجویان پرستاری در حد افراد سالم (28/23) و دانشجویان غیرپرستاری در حد ناسالم(69/31) بود. میانگین نمره شادکامی دانشجویان پرستاری (74/49) بیشتر از حد متوسط نمره نظری شادکامی (5/43) و دانشجویان غیرپرستاری(59/42) کمتر از حد متوسط نمره نظری شادکامی می باشد. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین سلامت روان و شادکامی در دانشجویان پرستاری (484 /0r=) و دانشجویان غیرپرستاری (218/0r=) ارتباط مستقیم مثبت و معنی داری وجود دارد. دردو گروه دانشجویان بین اضطراب و افسردگی با شادکامی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده سلامت روان و خرده مقیاس های آن با شادکامی ارتباط معنی داری دارند. بنابراین برای بهبود مسایل مربوط به شادکامی دانشجویان پرستاری وغیرپرستاری، توجه به سلامت روان و خرده مقیاس های آن الزامی می باشد.